marți, 29 aprilie 2014

Echipamente industriale

Urmaresc din cand in cand o emisiune la televizor, din care orice om ar putea invata cate ceva despre munca, pasiune, curaj, lupta, inaltimi si echipamente industriale, acesti monstri uriasi, fara de care nu ar exista viata moderna, in forma pe care o cunoastem astazi. Este vorba despre echipe care lucreaza de obicei in conditii foarte grele,
la inaltimi ametitoare, cu echipamente ce par greu de manuit chiar si pe teren plat, in curtea uzinei. Ei bine, acesti oameni monteaza, demonteaza si repara tot felul de echipamente industriale lucrand pe schele inguste, manuind unelte care au jumatate din greutatea mea, stand in bataia vantului, a soarelui, ba chiar si a ploii ce face ca totul sa alunece in jur.

Asa am aflat cum arata si la ce foloseste o chinga textila, un cleste de ridicare, un scripete industrial. Dar cel mai tare m-a uimit vederea unui palan. Stiti voi ce este palanul? Este o macara formata din mai multi scripeti, situati pe doua sau mai multe axe, dintre care una fixa, folosita la ridicarea unor greutati foarte mari. Palanele pot fi manuale, pneumatice, electrice, pot fi utilizate la ridicarea unor greutati mai mari sau mai mici, pot fi ajustate pentru diverse marimi de grinzi si sunt echipate cu protectii pentru evitarea caderii caruciorului.

Palan manual cu troliu actionat cu lant tip PRO-T

Urmarind acea emisiune, mi-am amintit imediat ca vazusem si eu de aproape asemenea echipamente industriale, pe langa care omul pare un biet pitic. Din cate stiu eu, inca mai functioneaza o parte a unei uzine ploiestene, renumita pentru fabricarea de utilaje petroliere impresionante prin marime. Acum, la televizor, vedeam cum oameni obisnuiti manuiau acele echipaje si unelte la fel de usor cum manuiesc eu lingura de lemn prin cratita. Cum sa nu ramai uimit, cum sa nu apreciezi asemenea oameni, cum sa nu te temi pentru siguranta lor?

Imaginati-va doi barbati, cocotati pe o schela ingusta, la o inaltime apreciabila, cum trag cu putere de un cablu de legare (sufa) cu capete mansonate, cu inima vegetala, incercand sa il duca in locul destinat, pentru a-l prinde asa cum planuise seful de santier. Va spun sincer ca m-am temut pentru vietile lor, vazand cum calca pe schela nu mai lata decat sina pe care circula trenurile, mai ales ca parea sa bata un vant rau acolo, la inaltime. Din fericire, nu s-a intamplat nimic rau, iar eu am invatat cum arata o sufa cu capete mansonate. 

Sa nu-i dispretuiti pe cei care lucreaza in conditii atat de grele, ci sa le trimiteti un gand bun, caci au nevoie. Sa ii apreciati pe cei care fabrica si comercializeaza echipamente industriale, caci fara ajutorul lor, lumea noastra ar fi mult mai saraca, mai mica, mai putin evoluata. Sunt atat de multe domenii de activitate unde nu se poate face absolut nimic fara echipamente industriale. http://ro.wikipedia.org/wiki/Industria_constructoare_de_ma%C8%99ini


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu