luni, 1 aprilie 2013

Povesti din Turnul de apa

Cu putin timp inainte de revolutie, Laurentiu, unul dintre vecinii mei, s-a angajat la un castel de apa din apropierea Ploiestiului. Era tanar pe atunci, abia terminase liceul si noutatea il facea sa fie entuziast, sa ne povesteasca plin
de patos despre constructia hidrotehnica a carei menire era sa acumuleze apa, sa ii regleze presiunea si sa o trimita in retea. Pana aici ne-a fost usor sa il urmarim, sa ii ascultam povestile, sa pricepem ce incerca sa ne explice. Ne vorbea despre pricipiul vaselor comunicante (fusese una dintre putinele lectii pe care o pricepusem la scoala), despre apeducte, despre destinatia conductelor de apa.
Obisnuiam sa mergem duminica in padurea de la Crangu lui Bot. Ne adunam gasca mare, jucam volei, cautam ciuperci, faceam focul la marginea padurii si frigeam sunca in tepuse. De cate ori era Laurentiu de serviciu, treceam pe la el, sa bem apa proaspata si sa ne miram de inaltimea turnului de apa.
Mai tarziu, dupa revolutie, s-a mutat la o mare firma din Ploiesti (de fapt, cred ca este singura) si noua ne-a fost tot mai greu sa tinem pasul cu noutatile despre care el nu se satura sa ne vorbeasca. Unele cuvinte imi erau familiare, dar tot nu pricepeam exact care rolul si rostul lor in povesti, la fel cum nu pricepeam legatura dintre anumite cuvinte. Laurentiu ne vorbea mereu despre robinete de aerisire, robinete cu sertar (stiam ca dulapul are sertar), robinete cu clapa fluture, despre hidranti si armaturi industriale.
Abia cand am avut acces la internet am inteles mai bine ceea ce altadata imi trecuse pe langa urechi. La prima cautare pe google am gasit site-ul jafar.ro si atunci am vazut pentru prima data cum arata niste robinete de aerisire. Mult mai multe informatii am aflat din paginile celor de pe calorserv.ro, unde totul este detaliat, sa poata pricepe si oamenii simpli, care nu au avut vreodata legatura cu apa. Exagerez putin. Ma folosesc de apa zilnic, am si robinete, dar nu se comara ceea ce vad in casa cu ceea ce vede la serviciu Laurentiu.
La mine, ca la tot omul, vine apa pe teava la o simpla ridicare a clapei de la baterie. Singurul lucru cu care trebuie sa imi bat eu capsorul este sa citesc apomnetrul si sa platesc factura. Cati dintre noi se gandesc oare cata munca se ascunde in spatele acestui gest obisnuit, pe care il facem de zeci, poate sute de ori pe zi? Cati dintre noi isi amintesc ca intr-o fabrica, muncitorii au lucrat in schimburi pentru a face un robinet de aerisire? Cati dintre noi stiu ca un astfel de robinet permite aerului sa intre in conducta atunci cand se rupe coloana? Cati dintre noi stiu ca pot gasi robinete de aerisire pe http://www.scregent.ro/produse/robinete-industriale/robinete-de-aerisire/? Cati dintre voi stiu ca am cautat informatii despre tevi si robinete atunci cand copilul a inceput sa se joace "Instalatorul" si eu nu stiam nimic despre denumirea pieselor pe care le asambla, desi Laurentiu incercase mereu sa mi le descrie si sa imi spuna numele lor? :))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu